Jarní údržba vozidla je soubor kontrol a prací prováděných na voze na začátku jarních měsíců po zimě. Důležitost přípravy auta na přechod mezi ročními obdobími vychází z odlišných nároků a zátěže, kterou změna počasí, teplot a použití vozidla s sebou přináší.
Cílem jarní údržby je zajistit, že je vůz v bezpečném, funkčním a optimálním stavu pro jízdu v jarních a nadcházejících letních měsících.
Co je pro jarní údržbu vozidla v ČR typické?
Jarní údržba vozidel je v České republice podobná jako v jiných zemích, avšak existují určité aspekty, které jsou specifické pro místní klimatické podmínky a regulační požadavky. Jarní údržba má dva hlavní účely:
- Jarní údržba má za cíl vyměnit pneumatiky, zkontrolovat vozidlo po zimě a zjistit, zda zimní mráz a technologie údržby českých silnic způsobila na automobilu nějaké škody, a ty případně včas opravit.
- Jarní údržba má za cíl zkontrolovat a připravit na letní sezónu ty komponenty vozidla, které jsou namáhány letními teplotami, stavem vozovek v České republice a požadavky provozovatelů vozidel na letní prázdninové cestování do zahraničí.
Jarní kontrola vozidla po zimě
Po zimním období je součástí jarní údržby přezutí ze zimních pneumatik na pneumatiky s letním vzorkem, kontrola poškození na vozidle způsobených korozí, sněhem, ledem, solí.
Přezutí na letní pneumatiky na jaře
V České republice je zákonnou povinností mít na voze zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v případě zimních podmínek (např. pokud je na cestě sníh). Jaro je tedy časem, kdy čeští řidiči přezouvají zpět na pneumatiky s letní směsí a vzorkem. Letní pneumatika je svou konstrukcí i materiálem směsi lépe přizpůsobena vysokým letním teplotám a rozpálené silnici. Provoz vozidla na zimních pneumatikách v létě možný je, ale není to optimimální – nejde přitom tolik o jízdní vlastnosti, spíše o komfort (vzorek zimních pneumatik bývá hlučnější při jízdě) a peněženku (zimní pneumatiky se v teplých měsících opotřebovávají více než pneumatiky s letní směsí).
Kontrola škod na karosérii a podvozku po zimě
Solení silnic případně údržba českých vozovek posypem kamennou drtí v zimě může vést k poškození karoserie a podvozku korozí. Jarní kontrola tedy zahrnuje detailní kontrolu karoserie a podvozku. Dlouhými jízdami ve sněhu a ledu může být poškozen také výfukový systém, přičemž solené silnice mohou již započatou korozi urychlit.
Součástí jarní údržby by tak měla být důsledná kontrola všech povrchů, které přichází do styku se sněhem, ledem a nečistotami z chemicky ošetřených silnic. Zkontrolovat je třeba hlavně místa karosérie, která se sama nečistit nezbaví při dešti, typicky například záhyby blatníku kryté plastovými podběhy. Místa napadená korozí je třeba ošetřit proti jejímu dalšímu šíření.
Jarní kontrola vozidla před létem
Před letní sezónou je součástí jarní údržby příprava vozidla na provoz ve vysokých teplotách, zejména kontrola stavu baterie, kontrola a údržba klimatizace a případná výměna kabinového filtru a směsi do ostřikovačů skel.
Kontrola stavu autobaterie po zimě
Teploty v zimním období mohou v podmínkách České republiky zatěžovat baterii vozidla. V případě používání baterie na kraji její životnosti nebo při krátkých zimních trasách bez důkladného dobití autobaterie delší jízdou je vhodné na jaře zkontrolovat její stav. Podle užívání vozu pak autobaterii dobít nebo vyměnit.
Vysoké letní teploty v Česku i na zahraniční dovolené představují (stejně jako zimní nízké teploty) velký nápor na životnost startovací baterie. Před delší cestou by provozovatel vozidla měl mít jistotu, že baterie je v dobré kondici.
Kontrola a údržba klimatizace před létem
Před letními měsíci, kdy v České republice stoupá teplota vysoko nad 25 °C, je třeba prověřit, jestli klimatizace funguje správně – zda chladivo neuniká netěsnostmi v systému, a dále chladivo doplnit do optimálního množství. Součástí jarní údržby autoklimatizace je také desinfekce klimatizačního okruhu.
Výměna kabinového filtru před pylovou sezónou
Součástí jarní údržby by také měla být kontrola a výměna kabinového (pylového) filtru. Ten slouží k zachytávání prachu a pylových částic vzduchu nasávaného do kabiny vozidla. Zejména alergici by měli mít jistotu, že v nadcházející jarní a letní sezóně bude kabinový filtr stoprocentně účinný v zachytávaní pylových a prachových alergenů.
Výměna používané směsi ostřikování skel před létem
Na jaře je čas pro dovypotřebování zimní ostřikovací směsi v nádobce ostřikovačů a výměnu za letní ostřikovací směs. Zatímco zimní směsi jsou zaměřené na udržení čisticích schopností i za velkých mrazů, složení letní směsi odpovídá potřebám odstraňovat ze skel nečistoty, pyl a hmyz.
Průběžná údržba vozidla na jaře
Součástí jarní kontroly může být také průběžná kontrola a pravidelná údržba vozidla, která zahrnuje
- kontrolu a doplnění provozních kapalin,
- kontrolu a údržbu brzdového systému,
- výměnu motorového oleje a filtru, pokud je vozidlo na konci výměného intervalu,
- kontrolu světlometů a žárovek,
- kontrola chladicí kapaliny,
- kontrola stavu čelního skla a stěračů.
V rámci jarní údržby doporučujeme také ověřit datum platnosti technické a také ověření zaplacení povinného ručení.
Kolik stojí jarní údržba v České republice?
Náklady na jarní údržbu vozidla se mohou v České republice velmi lišit v závislosti na mnoha faktorech, včetně typu vozidla, jeho stáří a stavu, specifických potřeb údržby a místě, kde se údržba provádí (např. u nezávislého automechanika versus autorizovaného servisu).
Zde jsou přibližné náklady na některé běžné části jarní údržby:
- Přezutí na letní pneumatiky: Ceny se pohybují od 500 Kč do 1 200 Kč, v závislosti na typu pneumatik a servisu.
- Výměna oleje a filtru: Ceny začínají na cca 1 000 Kč pro běžná vozidla, ale mohou stoupnout až na 2 500 Kč nebo více pro prémiová nebo speciální vozidla. Cena se také může lišit v závislosti na typu oleje.
- Kontrola a servis klimatizace: To může stát cca 1 000 Kč za kontrolu a až 2 500 Kč za komplexní servis včetně doplnění chladící kapaliny.
- Kontrola brzd: To může být zdarma jako součást dalších servisních prací, nebo může stát až 500 Kč, pokud je provedena samostatně.
- Kontrola a výměna světel: Cena se pohybuje od 100 do 500 Kč za žárovku (v závislosti na typu) plus práce.
- Mytí a detailní čištění auta: To může stát od pár set korun za základní mytí až po několik tisíc korun za profesionální detailní čištění.
V každém případě je vždy dobré získat předběžný odhad nákladů na údržbu od vašeho mechanika nebo servisu předtím, než práce začne.
Kdy je nejlepší čas pro jarní údržbu auta?
Obecně platí, že jarní údržba by měla být provedena v průběhu jara poté, co klimatické podmínky přestanou být zimní a teploty se stabilizují nad bodem mrazu. V podmínkách České republiky je vhodnou dobou pro jarní údržbu přelom března a dubna.
Je nutné provádět jarní údržbu vozidla každý rok?
Ano, je doporučeno provádět jarní údržbu každý rok. Zima může na auto klást různé nároky a zátěže, takže je důležité zajistit, že je auto připraveno na jarní a letní měsíce.
Je nutné v rámci jarní údržby měnit olej v autě?
Výměna motorového oleje může, ale nemusí být součástí jarní údržby vozidla. Doporučovaná frekvence výměny oleje se může lišit podle značky a modelu vozidla, ale obecně se doporučuje měnit olej každých 10 000 – 15 000 km nebo každých 24 měsíců. V rámci jarní údržby je vhodné zkontrolovat, zda výměnný interval již nebyl překročen. Dále je vhodné zkontrolovat množství oleje v motoru a jeho kvalitu.
Kdy je nejlepší přezout na letní pneumatiky?
Nejlepší čas na přezutí na letní pneumatiky je obvykle na konci března nebo začátkem dubna, kdy teploty již nepadají pod bod mrazu a již není předpoklad pro souvislou sněhovou pokrývku na vozovce.
Jak mohu na jaře zjistit, zda je baterie po zimě v dobrém stavu?
Baterii můžete na jaře nechat zkontrolovat v autoservisu Bizon nebo v prodejně Voton.cz autodíly v Českých Budějovicích. Napojením na diagnostický přístroj lze zjistit informace o zdraví baterie, o úrovni nabití a o její předpokládané životnosti v průběhu nadcházející letní sezóny.
Je nutné provést kontrolu brzd na jaře?
Ano, kontrola brzd je doporučena na jaře, protože zimní podmínky mohou na brzdy klást větší nároky.
Jak často bych měl provádět kontrolu klimatizace?
Odborníci doporučují provádět kontrolu klimatizace minimálně jednou ročně. Jaro je ideálním obdobím pro údržbu klimatizace, aby mohla být připravená pro použití v letních horkých měsících. V Bizonu čistíme klimatizace ozonem a doplňujeme chladivo nejčastěji právě v tomto období.
Musím vyčistit auto na jaře?
Ano, jarní mytí auta je doporučeno k odstranění soli a špíny, které se mohou na auto nalepit během zimních měsíců. To předchází korozivním poškozením a zároveň zlepšuje estetický vzhled vozidla.
Jak souvisí Bizon autoservis v Dasným u Českých Budějovic s jarní údržbou?
Pro majitele a provozovatele automobilů v Českých Budějovicích je autoservis Bizon vhodným místem, kde může být odborně provedena jarní údržba vozidla v celém výše uvedeném rozsahu.